Indokina rundt del 2

Hoan Kiem søen, med Huc broen, Hanoi

Lørdag d. 21 oktober

Vientiane - Hanoi, Vietnam

Tidlig op for at køre til lufthavnen kl. 6 hvor vi skulle flyve ved 7 tiden, med Lao Aviation til Hanoi. Fin flyvetur med solskin og flot udsigt over bjergene og senere rismarkerne. Ankom til Hanoi og Vietnam ved 8 tiden. Blev hentet i lufthavnen af chauffører fra hotellet vi havde booket hjemmefra. Vi skulle bo på Hotel Anh Dao midt inde i den gamle bydel i værelser til US$14.

Vel inde på hotellet brugte jeg meget tid på at få de praktiske ting i orden, med vores tog, fly og Halong tur. Så fik det hele booket og derefter kunne vi gå ud i byen. Vi gik ned til Hoan Kiem søen  og ud til det lille tempel midt på søen. Søen er rigtig idyllisk, og specielt den gamle historie med kæmpe skildpadden, der tog den gamle konges guld sværd og svømmede ned i dybet med det. Man mener stadig at der i dag lever kæmpe skildpadder i søen, uden at de nogensinde bliver set.  Derefter gik vi rundt i de forskellige gader i den gamle franske bydel, i alt dens mylder af mennesker og motorcykler. Hver gade har hvert sit håndværk, så en hel gade med smede, en hel gade med slik, en hel gade med spejle, o.s.v.  Om aftenen blev jeg oppe for at tage imod Britta, som skulle støde til gruppen der, så der blev en hyggelig snak om hendes første par dage i Bangkok.

Søndag d. 22 oktober

Hanoi, Vietnam

Tidlig op 05.30 for at gå ned på morgenmarkedet, for at se byen vågne. Det mest aktive sted var ved Hoan Kiem søen hvor der hele vejen rundt om søen var pakket af folk der dyrkede sport, eller meditation. Specielt store grupper der lavede den yndfulde sport t'ai chi, og vi fik en flot solopgang i morgen diset.

T'ai Chi ved Hoan Kiem søen tidlig morgen

Meditation tidlig morgen, Hoan Kiem søen, Hanoi

Solopgang over Hoan Kiem søen og skildpadde tårnet, Hanoi

Marked tidlig morgen, Hanoi

Morgenmads restaurant, Hanoi

Derefter hjem igennem markedet, hvor sælgerne kom med deres halve grise bag på motorcykler, friske fisk og skaldyr blev lagt i store vandcontainere så der kunne forblive friske hele dagen. Derefter hjem på hotellet til morgenmad, og gøre os klar til en dag i byen.

Grønsagsælger, Hanoi

Vi lejede cykel rickshaws til at køre os ud til Ho Chi Minhs  Mausoleum, det er lukket på denne tid af året, hvor han får sit årlige genopfriskning, men bygningen er stadig imponerende og storslået udefra, hvor der stadig var vagt og vagtskifte selvom Mausoleet ikke var åben. Derefter om til Ho Chi Minhs  stolpehus, hvor han boede fra 1958 til 1969 i al beskedenhed, frem for det store præsidentpalads.

Ho Chi Minhs stolpehus, Hanoi

Jørgen ombord på cykel rickshaw, Hanoi

Jytte havde så læst om et B52 flyvrag som skulle ligge i en lille sø ude i det område af byen, så det ville vi også lige se. Stedet var dog lidt svære at finde end først beregnet, men vi fik da set nogle andre dele af byen, så turen var det værd. Vraget da vi endelig fandt det var dog ikke det helt store. Vi besøgte også Army museet, hvor der var udstillet fly og andre våben fra Vietnams historien forskellige krige.

Om aftenen var vi i det berømte Vanddukke teater, alle var dog lidt trætte, så det var med lidt hængene hoveder på bagerste række.

Overdådige buketter på markedet, Hanoi

Mandag d. 23 oktober

Hanoi - Halong bugten, Vietnam

Denne morgen stod John og jeg op kl. 6 for at gå ned på markedet, John ville købe 1 buket blomster til alle pigerne på turen. De havde de smukkeste buketter på markedet, nogle var hele kunstværker sådan var de pyntet. Derefter skulle vi afsted imod Halong bugten kl. 8 ovres 2 dages tur til US$37. Vi blev hentet af vores guide fra ODC Travel og samlet med 6 andre der også skulle med på vores båd, hvor der var kahytter til 16 personer. Det tog ca. 3 timer at køre ud til bugten. Jeg kunne slet ikke genkende vejen fra da jeg kørte her i 1995. Dengang var der ingen broer, og rismarker hele vejen. Nu var der stort set bebygget hele vejen, og bygget broer over alle floderne.

Ankom til havnen i Halong, hvor der var et mylder uden lige af de store flotte junker, efterligninger af gamle kinesiske junker. Efter at have kravlet over et par andre både kom vi over på vores båd fra ODC. Her så vi så kampen det var for de forskellige at komme ind og ud af havnen. Her var det en fordel at være stor, så flere af de små både blive trykket gevaldigt af de store, og op til vinduer ryg sig en tur. Et underligt system, eller mangel på samme. Men vi kom endelig ud af havnen, og fik en længe ventet frokost på vej ud imod bugten. Vejret var godt og bagefter solede vi os på liggestolene på tag dækket.

Endelig afslapning, Halong Bugten

Udsigten fra Sung Sot grotten, Halong Bugten

Efter et par timer ankom vi ud i bugten og første stop var en kæmpe stor grotte Sung Sot grotten. Fantastiske limstens formationer i den kæmpe grotte. Fra toppen var der et imponerende billede ud over de smukke limstensbjerge og de flotte junker med røde sejl.  Efter grotten, krydsede vi det korte stykke over til Titop øen, hvorfra vi kunne svømme i det varme vand.

John og min kahyt, Halong bugten

Kort før solnedgang sejlede vi atter ud i bugten, og så en af de flotteste solnedgange jeg har set. Derefter tog John og jeg, samt Jytte og Britta ud at sejle kajak, sammen med vores guide. Det var storslået at komme helt ned til havoverfladen og sejle imellem de store limstensbjerge der rejser sig direkte op fra havet. Vi sejlede ind igennem en åbning ind til en hemmelig lagune på en af øerne. Det var stort set helt mørkt da vi kom tilbage til vores junke, der lå for anker midt i bugten, i stjerneskær. Jytte og jeg havde aftalt at vi skulle have en aften svømme tur, så da vi lagde til ved siden af junken, sprang jeg i vandet, glemte lige at John stadig også var i kajakken, men det var han ikke længe for det lød et højt plask da han noget overrasket også fik sig en aftentur i vandet. Fantastisk at sømme i det varme vand under stjernerne.

Solnedgang, Halong Bugten

Aften stod på lækker fiske middag, med rødvin, og derefter ud på dækket og guiderne spillede guitar og sang en masse gode sange, så det blev sent og en masse øl kom også indenbords, inden vi gik til køjs, efter en meget smuk dag.

Tirsdag d. 24 oktober

Halong bugten - Hanoi - nattog til Lao Cai, Vietnam

Tidlig op og op på dækket, der var ulideligt varmt nede i kahytten. Det blev også til en svømmetur inden solopgang. Skønt at ligge deroppe og se solen langt om længe, kom op bag en af de flotte bjerge. Ved 9 tiden begyndte vi at sejle rundt i bugten, efter morgenmaden ankom vi til endnu en ø hvorfra Jytte og jeg sejlede rundt om øen i kajak. Flot tur, de andre slappede af på stranden og svømmede fra stranden. Derfra var det så en sørgmodig tur tilbage imod Halong by. Ingen af os havde fået nok af den smukke og afslappende bugt. Men vi skulle jo videre, tilbage i byen fik vi frokost på en stor restaurant, inden turen tilbage imod Hanoi. Tilbage i Hanoi ved 5 tiden, hvorefter vi havde indtil 20.30 hvor vi tog ud på tog stationen, ud til vores tog som skulle afgå kl. 22 imod Lao Cai. Det var fornemme togkupéer som ikke kostede mere end US$ 21 inkl. små sandwich og vand. Men det var også Royal Class. Og vi gik til ro efter et par drinks og hygge.

Kjeld i luksustog til Lao Cai

(foto: Jørgen Pørksen)

Sorte Hmongpiger, markedet i Sapa

Onsdag d. 25 oktober

Lao Cai - Sapa, Vietnam

Ankom med toget til grænsebyen Lao Cai ved 6 tiden om morgen. Uden for ankomst hallen stod der en stor flok der kaprede kunder til transport  til Sapa, som de fleste i toget skulle til. Vi blev mast sammen med nogle andre i en Hiace, der tilhørte hotellet Cat Cat. Vi lovede så at kigge der når vi ankom til byen, de havde flere kategorier af værelser. Vi valgte de dyre US $20, øverst oppe af en lang stejl trappe, men med en imponerende udsigt når det ellers ikke var diset, som det var det meste af tiden vi var i byen ud over den smukke dal og de stor bjerge på den anden siden, inklusiv Fansipan det højeste bjerg i Vietnam på 3143 meters højde. Efter morgenmaden, gik vi en tur op i byen på markedet, som var fyldt med de lokale stammefolk, hovedsalig Sorte Hmong folk, i deres indigo klædedragter.

Markedshandel, Sapa

Dzao kvinde, Sapa marked

Om eftermiddagen fik vi vores guide Soe, der er en ung Hmongpige, som den første dag fulgte med os ned til den nærmeste landsby  Cat Cat som lå 3 km nede i bunden af dalen. Vi gik igennem landsbyen og besøgte en enkelt familie, og gik derefter videre til et lille vandfald, derefter blev vi hentet i en minibus der kørte os op igen. Resten af dagen stod på afslapning.

Vandfald ved Cat Cat

Dzao kvinde på vej til Cat Cat landsby

Soe, vores Hmong guide, Cat Cat landsby

Stammekvinde med baby ved Cat Cat landsby

Hmong dreng i Cat Cat landsby

Stammekvinde i Cat Cat landsby

Torsdag d. 26 oktober

Sapa trek, Vietnam

Næste morgen kom Soe og vores hjælpeguide da vi delte gruppen i 2. Ikke alle havde lyst til at gå den lange tur, som nogle af os ville gå, så vi skulle mødes igen til frokost undervejs til vores stammelandsby. Vi startede Jytte, John, Britta og jeg ud fra hotellet sammen med Soe og gik først langs landevejen et på kilometer, derefter gik det af små stier op og ned i det kuperet landskab. Imponerende dal, med rismarker over det hele, og græssende vandbøfler, og svømmende  ænder i vandet i de overrislede marker. Selv en slange så vi der var ved at spise en stakkels frø der stadig kvækkede. Ikke noget for Britta der er frø elsker.

Risterrasser på trek til Ta Van

Bjerge på trek til Ta Van

Frøspisende slange på trek til Ta Van

Hmong piger ved risterrasser på trek til Ta Van

Jytte og Britta på smalle stier imellem risterrasser på trek til Ta Van

Velfortjent frokost på trek til Ta Van

Efter ca. en 10 kilometer, mødtes vi med resten af gruppen der ventede på os, ved stedet hvor vi skulle have vores frokost, flutes med friske tomater, agurker, æg. Rigtig lækkert. Vi blev hele tiden overvåget af en stor flok stamme kvinder og børn, Hmong'er og Dzao'er.

Dzao kvinde i Ta Van

Derfra var der kun et par kilometer tilbage til landsbyen Ta Van hvor vi skulle overnatte. Her blev vi modtaget af en sød Thai Stamme familie.

Vi skulle overnatte på loftet, faktisk ligesom på et høloft. Vi skulle sove på madrasser på gulvet, med moskitonet over os. Nogle gik tur i området og andre af os sad og nød livet i gårdspladsen på den lille farm, blandt høns, ænder, gæs og et hav af kvinder, der kom for at kigge på os og prøve på at sælge os noget. De fleste var Sorte Hmong'er og Dzao'er.

John med jævnaldrende Hmong kvinde i Ta Van

Hmong kvinde i Ta Van

Jytte og Britta på høloftet, Ta Van

Vores aftensmad laves i køkkenet, Ta Van

Vores hjem i Ta Van

Vores  Thai værtinde i Ta Van

Vores  Thai værtinde i Ta Van

70 årig Hmong kvinde, Ta Van

Aftensmaden blev tilberedt på lille ildsted på jorden i det simple køkken, men vi fik noget af det bedste mad på turen. Efter middagen blev vi budt på det lokale ris brændevin, som nok er en smule for sprittet  til vores smagsløg. Derefter var det et sidst toilet besøg i gården, inden vi skulle op af stigen til loftet. Sov forbavsende godt, men vågnede et par gange af de mange lyde.

Trekking fra Ta Van langs risterrasser

Lille stammepige

Fredag d. 27 oktober

Sapa trek - Bac Ha, Vietnam

Vi stod op med dyrene, og kom op til nogle dejlige pandekager som Soe havde lavet, nogle store stakke med pandekager, med sirup til, rigtig lækkert. Det havde regnet om natten, så nu var vores stier blevet endnu mere ufremkommelige end dagen før. Igen delte vi gruppen i 2 og vi gik op over bjergskråningerne, efterfulgt af en gruppe Sorte Hmong kvinder. Først irriterede de os ved at følge efter os, men hurtigt fandt vi ud af hvorfor. De kom hver hen til hver enkelt af os og hjalp os på de glatte stier. Og hurtigt var vi glade for dem, da vi ellers havde haft store problemer med at komme op og ned af skrænterne uden at falde for mange gange. Jeg brillerede med at falde flere gange og var godt smurt ind i mudder. Efter et par timer, mødtes vi med de andre ved landevejen ved en lille bod hvor vi fik vores frokost, en god nudelsuppe som Soe lavede.

Imponerende landskab fra Ta Van

Farverig sommerfugl fra Ta Van trek

Soe vores Hmong guide

Mig og min hjælpende Hmong kvinde

En af vores hjælpende Hmong kvinder

Derefter blev vi hentet i bus, kørt  tilbage til Sapa. Tilbage i Sapa, ventede vores minibus som jeg havde lejet til at kører os de ca. 4 timer til Bac Ha, en anden bjerg landsby på den anden side af Lao Cai. Turen var utrolig flot. Først ned af hele vejen tilbage til Lao Cai, derefter igennem et langt stykke dal, hvor vi fulgte floden der danner grænsen til Kina. Derefter gik det atter kraftigt op af imod Bac Ha, hvor vi ankom lige inden det blev mørkt. Her kendte vores chauffør et Hotel som vi kunne se, det var Huang Vu. De havde værelser til US$ 10 af okay standard, og hotellet lå godt centralt. Derefter gik vi ned på Restaurant Cong Pho, som var en af de eneste i byen, og som hurtigt blev vores stamsted. Den første aften inklusiv underholdning da husets kat havde fået selskab af en lille mus, rundt omkring under bordene i restauranten. Til vores glæde forsvandt musen til sidst under skabene i køkkenet, uden at blive spist. Maden på stedet var virkeligt lækkert, og noget af det billigste på turen.