Peru rundt

2 januar - 3 februar 2006

Del 2: Puno - Titicaca - Amantani - Cusco - Inkastien - Posada Amazonas - Huanchaco

Del 1: Lima - Pisco - Nazca - Arequipa - Colca Canyon

Del 3:  Posada Amazonas - Huanchaco

Onsdag 11 januar 2006

Colca Canyon - Arequipa

Vi kørte kl. 8 fra Cabanaconde, inden da kom damen fra aftenen før med Nadias flotte sæt tøj. Vi gjorde stop igen ved Cruz del Cóndor og gik langs kanten af kløften, denne dag var vi heldige at se en ung kondor som endnu ikke havde fået de hvide fjer og manke som de fuldvoksne. Ellers samme vej tilbage imod Arequipa dog med knap så flot vejr som da vi kørte ud. Endnu en overnatning på La Casa Di mi Abuela.

Tøserne blandt venner på Uros, Titicaca søen

Søsætning af ny sivbåd

Søsætning af ny sivbåd, Uros, Titicaca søen

Torsdag 12 januar 2006

Arequipa - Puno,Titicaca søen

Vi tog bussen Cruz del Sur hen over bjergene på en nyere vej, så hvad der før kunne tage dagevis kunne nu gøres på 5-6 timer. En tur hen over flot storslået landskab. Vi ankom til Puno, den største by ved Titicaca søen på den Peruvianske side. Søen er delt mellem Peru og Bolivia, og er verdens højst beliggende navigable sø i 3820 meters højde. Vi boede på Hotel Europa som er et billigt nedslidt men okay hotel, med meget varierende værelsestandard.

Resten af dagen gik med at arrangere vores tur til Amantani næste dag, vi bookede ved Edgar Adventures, og gav 100 kr. for 2 dages turen. Derefter stod den på powershopping, da Puno er en af de billigste steder at købe lokale varer.  Om aftenen hørte vi flot Andesmusik på god restaurant.

Vores hjem hos Olga og Joachim, Amantani, Titicaca søen

Mor, far og tøserne spiser frokost, Amantani, Titicaca søen

Fredag 13 januar 2006

Puno, Titicaca søen – Amantani ø

Vi sejlede tidlig morgen først ud til de nærliggende flydende sivøer, hvor alt er bygget af siv og selve øerne flyder rundt på sø overfladen, et lidt meget turistet sted på grund af den nære beliggenhed til Puno men stadig et besøg værd. Vi fik også mulighed for at prøve en sejltur i de lokale sivbåde, dem som Thor Heyerdal efterlignede da han lavede Kontiki.

Derefter fortsættede vi et par timers sejlads ud til den fjerne ø Amantani. Her findes ingen hoteller, men ved ankomst blev man delegeret ud til de forskellige øboere, hvor man så overnattede og spiste, under meget simple forhold. Øboerne har også deres helt egen traditionelle beklædning der kun findes her på øen. De er blandt nogle af de fattigste i Peru. Vi kom til at bo hos Olga og Joachim og deres 2 sønner og lille datter. De var meget søde og gæstfri, og børnene fandt hurtig sammen, og Natasha blev rigtig gode venner med de 2 drenge.

Natasha med Olga og Joachims sønner, Amantani, Titicaca

Natasha med Olga og Joachims sønner til bal, Amantani, Titicaca

Olga og Joachim, Amantani, Titicaca søen

Om aftenen var der bal i det lille forsamlingshus med dans med de lokale øboere. Vi blev alle klædt ud i deres traditionelle dragter, og så gik den vilde dans, en lidt forpustende affære i 4000 meters højde.

Hvad skal vi snakke om??

I Olgas køkken, Amantani, Titicaca

Lørdag 14 januar 2006

Amantani ø - Puno, Titicaca søen

Næste dag gik turen tilbage til Puno, med et stop på naboøen Taquile, hvor der er over 500 trappetrin op til byen på toppen af øen. Herfra har man den mest fantastiske udsigt ud over Titicaca søen. Vi gik dog op på den anden side af øen, hvor man fulgte en lang sti op til toppen af øen. Turen var smuk, men det var diset og regnede en del. I byen på toppen var der fuldt af turister, så det var lidt et flop.

Derfra tilbage til Puno, hvor vi overnattede en sidste nat.

Gruppebillede minus Nadia der sov, Abra La Raya 4319 moh

Far og John ved Sacsayhuaman, Cusco

Søndag 15 januar 2006

Puno, Titicaca søen - Cusco

Fra Puno kørte vi med turistbus Inkaexpress til Cusco. Grunden til at vi tog turistbussen er at den holdt 5 små stop undervejs hvor vi kunne komme af og bruge lidt tid de forskellige steder på denne ellers øde strækning. Turen kostede US$ 30 inkl. frokost i Sicuani. Turen gik igen hen over et fantastisk bjerglandskab, og i starten med Titicaca søen i baggrunden. Turen varede 9 timer. Med ankomst til Cusco, Inkaernes hovedstad, sidst på eftermiddagen. Her blev vi hentet af vores Hotel Corihuasi, dejligt gensyn med dette hotel hvor jeg boede for 10 år siden, det lignede sig selv, ikke de store ændringer.

Mandag 16 januar 2006

Cusco

Cusco er en af mine favoritbyer. Det er et dejligt sted at være, med sine små snørklede gader op af de stejle skrænter, er det en skøn blanding af Inkaruiner og kolonistil, og beliggende ved Sacred Valley, Den hellige dal, hvor der ligger den ene flotte Inkaruin efter den anden. Cusco var vores base den næste uge.

Vi startede dagen med at gå ned på turistkontoret og købe de nye tur pas, der var blevet indført. I stedet for at betale ved indgangen havde man lavet et klippekort system, så man var nød til at købe til flere steder. Kortet kostede 20 US$ og det dumme ved det var at der var andre kort til for eksempel kirkerne, så hvis man ville se dem skulle man også købe et andet kort som gjorde det hele noget bekosteligt.

Derefter startede vi med at gå op af de stejle veje til Sacsayhuamán ruinerne der ligger lige uden for Cusco. De er nogle af de mest imponerende ruiner, med kæmpemæssige store sten, der er som lavet til at skulle passe sammen. Det er nogle fantastiske bygningsværker. Og stedet er også hjemsted for den største kulturelle begivenhed i Peru som finder sted hvert år den 24 juni, Inti Raymi, hvor man fejre vinter solhverv og genopføre et storslået skuespil fra Inkaernes tid. En begivenhed jeg håber at ville kunne overvære næste år.

Derefter gik turen ned til kontoret for vores Inkasti trek, Peru Trek, hvor vi fik gennemgang af trekket. Så stod den på frokost og en tur på det lokale marked.

Cusco, Inkaernes hovedstad

12 kantede sten, Cusco

Tirsdag 17 januar 2006

Cusco

Inde i Cusco er flere af husene også bygget oven på gamle ruiner så man kan mange steder se disse flotte stensokler der helt utrolig er passet sammen. En af dem har 12 kanter og en helt fantastisk mur den er del af. Ellers gik dagen med at besøge flere steder på vores tur pas, så vi fik lidt for pengene. Derefter tog ungerne , mor og jeg på den lokale forlystelsespark, hvor de havde en masse rutschebaner og håndskubede karruseller. Pigerne  nød det virkelig, selvom stedet var noget nedslidt. Og de besøgte også stedet igen. Om aftenen besøgte vi det lokale teater hvor de opførte en masse forskellige danse fra Cusco regionen, også en del af vores tur pas.

Onsdag 18 januar 2006

Cusco - Inkastien dag 1

Inkastien er en vandretur igennem noget af det smukkeste bjerglandskab på denne jord. Vi var der i regntiden, men det gør efter min mening ikke noget, for hvis skyerne rullede ind engang imellem gav det hele landskabet noget mystik, som passede fint med de flotte ruiner vi passerede undervejs.

Ved km 82 klar til afgang, Inkastien

John, far og Nicolai på Inkastien dag 1

Jeg havde selv gået stien 2 gange tidligere, begge gange på den samme  årstid, uden at jeg har følt det noget problem at det såkaldt var regntid, derimod var der ikke så overfyldt som i høj sæsonen. Turen startede med at vi blev hentet på hotellet af vores  guider Washington og Juvenel kl. 05.30, hvorefter vi kørte ud i den hellige dal, hvor vi gjorde morgenmad stop i Ollantaytambo og samlede vores bærere og kok op og derefter fortsatte til hvor vejen ender ved Km 82 på jernbanen.  Herfra var der af stien 44 kilometer til Machu Picchu, det lyder ikke af så meget at man skal bruge godt 3 dage på at nå frem, men højden og de 3 bjergpas spiller her en stor rolle. Jeg blev spurgt anden gang jeg gik stien, om hvordan jeg kunne finde på at gå den pinsel igennem igen, og jeg svarede, vent til vi kommer frem til solporten og Machu Picchu åbner sig for foden af os og du kender svaret. 2 dage efter sagde vedkommende, nu forstår jeg hvad du mente. Dengang havde jeg fornøjelsen at gå stien med min far, og nu skulle vi gå sammen for anden gang. Eller rettere sagt min far gik noget bedre end mig på begge ture, så det var først når vi kom i lejr at jeg så noget til ham.
Som sagt startede vi ved km. 82 og gik over broen der førte os over den brusende Urobambaflod her i 2200 meters højde. Den første dags vandring var en god start uden de højeste stigninger, og her var vi stadig i mere åben landskab med flot udsigt til de høje snedækkede bjerge omkring os.  Sidst på dagen kom vi frem til vores lejr hvor vores bærere allerede havde alt klar. Vores telt var slået op og vi kunne slappe af og nyde udsigten.

Småt i stort slået landskab, Inkastien dag 1

Washington præsentere alle de 21 bærere og kokken, Inkastien

Torsdag 19 januar 2006

Inkastien dag 2

Tidlig op anden dag med præsentation af hele holdet efter morgenmaden, 21 bærere, 1 kok, 2 guider og 16 trekkere hvor vi var de 10. Denne anden dagen var den hårdeste. Vi startede den lange seje opstigning til Warmiwañusca eller Den døde kvindes pas som den hedder oversat. Der er langt op til 4198 meters højde, igennem meget forskellig terræn, først igennem mosbegroet skov med rindende kilder og derefter op på det lange stykke oven for trægrænsen hvor man kunne se toppen længe men den syntes ikke at komme nærmere. Vi fandt hurtig sammen i grupper hvor man fandt sit eget tempo. Et par timer før toppen holdt vi frokost, og de forreste nåede toppen ca. 2 timer før os bagtroppen

Men endelig når man der op og midt i skyerne fik vi et fortjent hvil. Med en flot udsigt til begge sider og op ad bjergsiderne der fortsætter over passet. Og resten af gruppen ventende på os.  Her var koldt på toppen så efter at have sundet os og det obligatoriske billed, begyndte vi nedstigningen på den anden side til bunden af dalen, som var næsten endnu mere smuk end opstigningen, vejret viste sig fra sin bedste side og vi gik ned i flot solskin. Efter et par timer nedad nåede vi stedet hvor vi slog lejr for natten. Her ventede popcorn og kakao, dejligt efter dagens strabasser.

Hele gruppen på toppen af Den døde kvindes pas 4198 moh

Anette, Kirsten og John møder lokalbefolkningen nær toppen, Den døde kvindes pas

Anette, Kirsten og John møder lokalbefolkningen nær toppen,

Den døde kvindes pas

Lokalbeboer på Den døde kvindes pas

Anette og Keld på vej ned til lejr 2, Inkastien

Washington og Juvenel, lejr 2, Inkastien

Far på verdens smukkeste beliggende lejrplads, lejr 2, Inkastien

Hvordan syntes du selv det går??

Fredag 20 januar 2006

Inkastien dag 3

Denne dag startede også med en opstigning til vores andet pas i 3998 meters højde, lige før passet ligger en større ruin Sayacmarca , jeg startede opturen med John og familie, da jeg lovede ham et godt forspring og at nå ruinerne først. Med god pjecing og vilje nåede han ogsså at være den første fra gruppen at nå derop, de fortsatte så opstigningen og jeg ventede på resten af gruppen. Efter at have nået passet, skiftede vejret og vi gik stortset i skyerne resten af dagen. Fulgtes med Marie og de 2 guider det meste af tiden. Ankom sidst på dagen i flot vejr til vores sidste lejr Huinay Huayna, hvor vi igen kom til beboet område, her ligger en hytte hvor der om aftenen blev festet igennem specielt af de mange unge Argentinere som gik stien.

Vi havde med kold velfortjent øl i hånden, en helt formidable solnedgang over det flotte bjergparti med sneklædte Mt. Veronica baget i sol.

Her blev jeg valgt til at skulle formidle drikkepenge blandt bærere, kokken og guiderne. Så om aftenen efter middagen stod jeg med et stort bundt sedler og håbede at det gik op, og fik kindkys af 24 peruvianske mænd under stor jubel.

Solnedgang over Mt. Veronica, Inkastien

Machu Picchu set fra solporten

Lørdag 21 januar 2006

Inkastien - Machu Picchu - Cusco

Vi startede tidligt, ventede ved en rangerpost hvor der blev åbnet kl. 05.30, for at gå de sidste kilometer et par timer hen til Solporten, for at sidde her når solen står op og skyerne lettede og for første gang se ned på, det for mig smukkeste sted på jorden, Machu Picchu. Vi var meget heldige vejret var formidable og Machu Picchu lå total skyfrit og man kunne se alle bjergene der omkranser ruinerne.  Bjergene som omkranser ruinerne er her ubeskrivelige, intet foto, ingen film kan beskrive følelsen af at sidde her. Turens absolutte højdepunkt. Herfra var der så den sidste nedstigning til bagindgangen til ruinerne .

Washington tog så gruppen på en 2 timers rundtur i ruinerne og vi havde det flotteste vejr, og næsten ruinerne for os selv, kun med de andre som havde gået Inkastien, busserne op fra togstationen kom først da vi valgte at køre ned. Efter vi havde set nok af ruinerne tog vi ved hovedindgangen  en bus ned til landsbyen Aguas Calientes som ligger for foden af bjerget

Machu Picchu, verdens smukkeste sted

Lamaer på hovedplazaen Machu Picchu

Aguas Calientes er en hyggelig lille by, med de dejligste varme kilder i udkanten af byen, det perfekte efter at ens føder er ømme fra den lange vandring. De fleste tog en tur i de varme kilder men Kirsten, Marie og jeg blev ved restauranten hvor vores 3 personlige bærere ventede med vores bagage.

Klokken 15.55 afgik så vores tog tilbage til Cusco og vi kørte den flotte tur langs Urubamba floden og ankom i Cusco ved 20.30 tiden. Og så den store gensynsglæde at se pigerne igen efter 4 dage.