Peru rundt

Del 2: Puno - Titicaca - Amantani - Cusco - Inkastien

Del 3: Posada Amazonas - Huanchaco

Smuk pige ved Cañahaus, Arequipa

Denne tur som jeg selv havde arrangeret, og var mit 3. besøg i Peru,  blev foretaget af 13 personer, 4 var med 4 uger og 9 med 5 uger. Deltagerne på turen  var venner, venners bekendte og familie og mine 2 piger på 3 og 5 år.

Mandag 2 januar 2006

Danmark - Lima

Gruppen på 13 personer mødtes en frostkold morgen i Billund lufthavn med afrejse  Billund med KLM klokken 07.45 med ankomst i Amsterdam 08.50, og videre klokken 10.50 direkte til Lima, med kort stop i Bonaire med ankomst klokken 19.55 samme aften. Eller det var planen, vi boardede flyet i Amsterdam planmæssigt men blev så off boardede igen da de havde spildt brændstof ved påfyldning. Så af sikkerhedsmæssige årsager skulle vi af imens de rensede det spildte væk. Det tog 3 timer inden vi langt om længe kom i luften. Vi indhentede den ene time og ankom kl. 22 med 2 timers forsinkelse. I lufthavnen blev vi hentede af Rainforest Expeditions som havde sørget for vores hotel booking i Lima. Vi kørte så ind på Hotel Sonesta Posada del Inka i Miraflores bydelen.

Natasha ved San Francisco Kirken, Lima

Natasha ved San Francisco kirken, Lima

Soeloever der leger, Ballestas oeerne

Søløver der leger, Ballestas øerne

Tirsdag 3 januar 2006

Lima

En dag her i Peru’s hovedstad. Byen er ikke den smukkeste, men har nogle interessante ting at byde på. Først tog vi ud til Rainforest Expeditions kontor for at betale de sidste penge for jungleturen, som vi ikke havde betalt hjemmefra. Dejligt at møde Erika som jeg havde korresponderet en lang række mails med. Og havde sendt US$ 5000 til på en bankkonto i Miami!!!!

Vi besøgte den centrale bydel, med Plaza de Armas hvor præsidentpaladset, katedralen og andre flotte bygninger ligger gik derfra ned af gågaden til byens anden store plads San Martin.

I centrum så vi  også den berømte og flotte San Francisco kirke med tilhørende kloster. Under kirken er der en række store katakomber, hvor der efter sigende er resterne af ca. 70.000 mennesker, lidt uhyggeligt, men et besøg værd.

I forstaden Monterrico besøgte vi Museo de Oro del Peru (Guldmuseet), som indeholder 2 store samlinger. En stor samling af våben og den største samling af Peruviansk guld og keramik. Et af højdepunkterne i Lima, er denne fantastiske samling.

Aftensmaden stod på pizza til dem der stadig var vågne, godt trætte efter den lange flyvetur dagen før.

Onsdag 4 januar 2006

Lima - Paracas - Ballastas øerne

Vi startede vores tur rundt i Peru, med at køre de ca. 250 km mod syd, ned langs Stillehavskysten til Pisco. Vi kørte med busselskabet Ormeño med afgang kl. 8, det kostede små 80 kr for Royal Class service de omkring 4 timer ned langs kysten. Ved ankomst til Pisco fik vi politieskorte de 500 meter ned til vores hotel Posada Hispana, hvorfor det var nødvendig ved jeg ikke, Pisco er ikke lige den farligste by i Peru?? Dejligt hotel Posada Hispana med flot udsigt ud over byen og kølig brise fra hotellets tagterrasse. En del af gruppen gik ned til Stillehavet, et par km væk, i den varme hede ca. 35 grader. Vi andre tog den med ro og slappede af og så os lidt rundt i byen.

Jeg fik arrangeret vores sejltur til Ballestas øerne til US$10. Om aftenen spiste vi på Don Manuel en af byens bedste spisesteder.

Soeloeve, Ballestas oeerne

Søløve, Ballestas øerne

Hotel Alegria, Nazca

Torsdag 5 januar 2006

Pisco - Nazca

Paracashalvøen og de nærtliggende Ballastas øer er de vigtigste naturreservater langs Perus kyst. Ballastas øerne er også kaldt fattigmands Galapagos, på grund af det fantastiske dyreliv der findes der. De har en af de højeste koncentrationer af havfugle i verden. Vi tog med hurtige speedbåde ud til Ballastas øerne, hvor vi på vej derud så vores første figur gravéret i stenene på en bjergside. Den store Candalabra der er over 50 meter lang, forestiller en lysestage, og er lavet før spanierne kom til Peru. Ude ved klippeøerne så vi i tusindvis af forskellige havfugle, pingviner og søløver der legede i vandet eller dasede på klippeafsatser, og på de få flade strande på øerne. Et fantastisk væld af dyreliv og et sted hvor kameraet blev brugt flittigt. Sejlturen tog omkring 3 timer. Hvorefter vi tog tilbage til Pisco for at gå på busstationen og vente på vores 2. klasse bus til Nazca. Den kom godt 1 1/2 time forsinket, varmt at sidde i næsten 40 graders varme og vente. Dejligt at komme ind og få den kølige vind, naturlig aircondition med åbne vinduer igennem ørkenen imod Nazca. Flot tur de 200 km igennem dette flotte landskab og ankom ved 18 tiden til Nazca, hvor Leo fra Alegria Tours stod og tog imod os på busstationen og kørte os hen på det dejlige hotel Alegria, med skøn pool som hurtigt blev benyttet i ørken varmen.

Nazca hjemsted for de verdensberømte Nazcalinier. Disse store linier der former forskellige figurer kan kun ses fra luften og det er den dag i dag stadig en gåde hvorfor de blev lavet. De blev lavet helt tilbage til før Kristus og er over 100 meter lange i nogle retninger. Hvorfor blev de lavet og hvem skulle se dem???

Fredag 6 januar 2006

Nazca - natbus til Arequipa (8 timer)

Vi blev hentet af Leo om morgen alle sammen og tog ud  ud til den gamle Chauchilla kirkegård, hvor skeletterne ligger ude i ørkenen, hvor de har ligget fra omkring år 1000. Gravene har været udsat for gravrøvere, så mange værdigenstande er gået tabt, men er idag blevet sat i kopier af de oprindelige grave i forhold til sidst jeg var her hvor de lå spredt for alle vinde. Nu var der også tag hen over gravene så de var beskyttet mod sol og El Niño som hærger 'Peru med års mellemrum. Derefter så vi 2 værksteder et for keramik og derefeter et hvor de udgravede guld.

Mumie, Chauchilla, Nazca

Astronauten, Nazca linerne

Om eftermiddagen var vi 8 der fløj over Nazca linierne, med små 4 personers Cessna fly der dog ikke er egnet for folk med flyskræk. Vi fløj over linierne i omkring ½ time. Turen kostede ca. US$ 40 og er en enestående oplevelse. Så 3 gang jeg besøgte Nazca tog jeg mig endelig sammen til at sætte mig op i de små fly. Puha det gik men lufthuller er meget værre i små fly.

Om aftenen blev vi hentet på hotellet af Tepsa et fremragende busselskab med flotte busser til vores 8 timers lang luksus natbus tur sydpå, og starten på vores tur op i Andesbjergene, til Arequipa, Perus andenstørste by, med 750.000 indbyggere, beliggende i 2325 meters højde.

Dejlige have ved Hotel La Casa de mi Abuela, Arequipa

Lørdag 7 januar 2006 til Søndag 8 januar 2006

Arequipa

Ankom tidlig morgen til Arequipa, tog Taxiér ude fra busterminalen som ligger i udkanten af byen og ind til vores hotel La Casa Di Mi Abuela. Her fik vi dejlig morgenmadsbuffet i haven imens vi ventede på vores værelser. Hotellet er en labyrint af forskellige bygninger og værelser af forskellige standarder. Ind imellem er der den skønneste have med fugle i buer og frit flyvende fugle og en pool med som den dag skyfri himmel imponerende udsigt til de omkringliggende vulkaner.

Arequipa er en meget flot koloniby, centreret rundt om Plaza de Armas. Her er høje palmer, flotte bygninger og en stor katedral. Det mest spændende sted i byen er det gamle kloster Santa Catalina, der blev bygget til rigmandsdøtre der tilbragte deres liv i klostret. En lille del fungerer den dag i dag som kloster, men størstedelen er nu museum. Det er en hel by i byen, med små gårdhaver og lange snørklede gader fra fordums tid; et smukt smukt sted.

Efter besøget i klosteret, gik vi ned på Plaza de Armas og fik frokost på en restaurant beliggende på første sal på en balkon med flot udsigt ud på en af Perus flotteste Plazaér.

Jeg fik ordnet pengeafregning med Colonial Tours som vi havde bestilt transport ved ud til Colca Canyon. Det viste sig at vi fik guide med i købet, som vi ellers ikke oprindelig havde bestilt eller aftalt pris for.

Den første aften spiste vi på restaurant Ary Quepay, som har ry for godt folklore musik. Vi var heldige og et super godt band kom og spillede, god mad fik vi også.

Næste dag gik med afslapning, et besøg på markedet, pigerne blev næsten overfaldet på Plaza de Armas af folk der ville fotograferes med dem, så nu troede de rigtig at de var prinsesser. Det skulle gentage sig hele vejen igennem Peru. Små piger med lyst hår og meget blå øjne er et godt trækplaster i Peru.

Om aftenen spiste vi på en restaurant øverst på Plaza de Armas med udsigt ud over hele byen, og imponerende udsigt til den belyste katedral.

Musikere på Restaurant Ary Quepay, Arequipa

Fra forskellige verdener

Mandag 9 januar 2006

Arequipa - Chivay

Vi startede kl. 8 på turen til Colca Canyon. Vi startede turen i 2325 meters højde og turen gik brat op til 4800 meters højde. Det er en stor højdestigning på kort tid og det kan mærkes, men vi faldt igen til vores overnatnings by Chivay som ligger i 3700 meters højde. Vi blev hentede af vores guide Ysabel og chauffør Miguel.  Undervejs passerede vi græssende Vicuñas, fætrene til Lamaen, og som er det dyr i verden med den fineste uld. Den er i dag total fredet og de gik i  Reserva Nacional Salinas og Aguada Blanca. Vi så også  Ampato’s sneklædte tinder i 6288 meters højde hvor arkæologerne for få år tilbage fandt den berømte mumie "The Icemaiden" en flot og imponerende dag. Også El Misti vulkanen var skyfrit og flot beliggende som baggrund det meste af dagen. Ved ankomst til Chivay indlogerede vi os på Hostal La Pascana, derefter en  dejlig tur i de lokale varme kilder, skønt efter en dag på landevejen. Vi gik derefter de omkring 3 km. hjem til byen.

Aftenen foregik så på en af byens spisesteder hvor der var et show, flot musik, dans.

Pige lige uden for Chivay

Natasha og Ysabel i varme kilder uden for Chivay

Tirsdag 10 januar 2006

Chivay - Cabanaconde

Tidlig næste morgen kørte vi  ud til Cruz del Cóndor, 60 km fra Chivay som er endepunktet af denne efter sigende verdens dybeste kløft, op til 1200 meter. Her  vandrede vi langs toppen ad disse stejle skrænter med en enestående udsigt. . Så kondoren svæve fra bunden af dalen og bevæge sig op til den kommer svævende lige hen over vores hoveder. Med et vingefang på op til 3-4 meter, en af de største natur oplevelser jeg har oplevet.

Colca Canyon ved Cruz del Cóndor

Fuldvoksen kondor ved Cruz del Cóndor

Kort efter Cruz del Cóndor stoppede vi og gik langs akvædukterne som løb fra toppen af de sneklædte vulkaner og bjerge ned langs dalen til vandingskanaler. Vi gik omkring 5-6 km langs dem, på en sti som var 0,5 meter bred og et direkte drop ned på omkring 1 km. Så nogle i gruppen gik med rystende ben, men sikken en udsigt, fantastisk flot. Derefter kørte vi videre til landsbyen Cabanaconde, hvor vi skulle bo på Hotel Posada del Conde.

Fra Cabanaconde vandrede vi i omegnen af byen ud til kløftens top. Da vi kom tilbage til byen, var min mor og mine piger på den lille Plaza med halvdelens af byens børn. Hvor de underholdt dem alle. Her mødte vi en dame der spurgte om vi ville have pigerne fotograferet i lokal nationaldragt, det ville vi selvfølgelig gerne, og gik med hende hjem. Her kom vi til et lille lerklinet hus hvor der ikke var meget plads udover de 2 symaskiner hvor hendes mand sad og arbejdede som skrædder. Vi fik så det sødeste sæt tøj på Natasha og bestemte os for at købe det.

Akvædukt vandring i Colca Canyon

Hovedgaden i Cabanaconde

Desværre var Nadias sæt ikke nær så flot, men det blev der gjort rod på. De lovede nemlig at sy et nyt sæt til hende inden vi næste morgen skulle videre. Og næste morgen kom hun med et flot nyt sæt til Nadia. Imponerende.

Cabanaconde var første gang jeg besøgte, men helt sikkert et sted jeg kunne tænke mig at komme retur til, og blive i lidt længere periode.